Program a přístup

Inovativní výuka

Vycházíme z Rámcového vzdělávacího programu, jehož cíle chceme naplnit prostřednictvím inovativních forem výuky. Čerpáme inspiraci z nejrůznějších směrů (program Začít spolu, Montessori pedagogika, prožitkové učení, demokratické školy ad.), aplikovaných doma i v zahraničí (např. projektová výuka v rámci skandinávského vzdělávací systému).

Respekt k jedinečnosti

Respektujeme jedinečnost každého dítěte - jeho individuální schopnosti, silné a slabé stránky, tempo atd. Nechceme vychovat desítky dětí, které "zarovnáme pěkně do škatulky". Naopak chceme přispět k tomu, aby každé dítě mělo možnost být samo sebou, naplno rozvinout svůj potenciál a s radostí žít svůj život.

Partnerský přístup

Učitelé jsou spíše partnery, kouči, průvodci, než autoritami, které rozhodují, řídí, hodnotí a kontrolují.

Děti jsou (ve spolupráci s rodiči a průvodci) zapojeni do rozhodování o svém vzdělávacím procesu (objem učiva, zaměření, forma, tempo atd.).

Chuť se učit a vnitřní motivace

Věříme, že každé dítě má přirozenou touhu poznávat, objevovat, zkoumat a učit se. Snažíme se tuto chuť neudusit. Podněcujeme ji smysluplnou výukou (výuka, která je blízká světu dětí a dává jim smysl) a pestrostí aktivit.

Propojování ročníků

Děti jsou v ročnících propojeny v rámci troj- nebo dvojročí, vznikají tak věkově smíšené skupinky, které jsou přirozené a blízké běžnému životu. Děti jsou vedeny ke vzájemné spolupráci, komunikaci a učení se od druhých.

Spolupráce s rodinou dítěte

Rodiče jsou zapojeni do rozhodování o vzdělávacím procesu svého dítěte a podle svých možností a priorit se zapojují i do pomoci s chodem školy.

Celostní pedagogika

Vnímáme celou osobnost dítěte a vyváženě oslovujeme intelektuální, citovou i fyzickou složku.

Hlavní a dílčí cíle vzdělávacího programu

Umožnit žákům osvojit si strategie a motivovat je pro celoživotní učení

  • vybírat si a využívat vhodné způsoby, metody a strategie pro aktivní a efektivní učení.
  • využívat informační a komunikační prostředky a technologie.
  • vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v procesu učení a v praktickém životě..

Podněcovat k tvořivému myšlení, logickému uvažování a ke schopnosti řešit problémy

  • uvádět věci a znalosti do souvislostí a na základě toho si vytvářet komplexnější pohled na přírodní
    a společenské jevy
  • samostatně pozorovat a experimentovat, získané výsledky porovnávat, kriticky posuzovat
    a vyvozovat z nich závěry pro využití v budoucnosti.
  • volit vhodné způsoby řešení úkolů, sledovat vlastní pokrok při zdolávání problémů, aplikovat osvědčené postupy při řešení obdobných nebo nových úkolů a situaci.

Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci

  • formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, výstižně, souvisle a kultivovaně
    v písemném i ústním projevu
  • obhajovat vlastní názor vhodnou a kultivovanou argumentací.
  • naslouchat jiným a porozumět jim.

Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých

  • aktivně přispívat k diskusi, umět v diskusi obhajovat vlastní názor, ale i respektovat zkušenosti
    a názory jiných.
  • spolupracovat ve skupině při řešení daného úkolu, podílet se na vytváření pravidel práce v týmu a na utváření příjemné atmosféry v týmu.

Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti

  • schopnost uplatňovat svá práva a plnit povinnosti.
  • schopnosti hodnotit výsledky vlastní činnosti a činnosti jiných.
  • řešit praktické problémy a životní situace na základě pochopení principů, jimiž se společnost řídí, znát svá práva povinnosti.
  • mít sebevědomé vystupování, pozitivní představu o sobě samém, ale současně schopnosti vcítit se do situace ostatních a respektovat jejich přesvědčení nebo názory.

Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám

  • učit je žít společně s ostatními lidmi.
  • vnímat kulturní i historické dědictví jako významný fenomén.
  • být vnímavý k tradicím a kulturním hodnotám jiných.

Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní i sociální zdraví a být za ně odpovědný

  • dle svých možností poskytnout účinnou pomoc v situacích ohrožujících život a zdraví.
  • používat bezpečně materiály, nástroje a vybavení, dodržovat dohodnutá pravidla, povinnosti
    a závazky, rozhodovat se správně, zodpovědně a s ohledem na své zdraví i zdraví jiných
  • dle svých možností poskytnout účinnou pomoc v situacích ohrožujících život a zdraví.

Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací

  • rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě.
  • schopnost chránit životní prostředí, kulturní a společenské hodnoty.
  • vcítit se do situací ostatních a respektovat jejich přesvědčení nebo názory.