Program a přístup
Inovativní výuka
Vycházíme z Rámcového vzdělávacího programu, jehož cíle chceme naplnit prostřednictvím inovativních forem výuky. Čerpáme inspiraci z nejrůznějších směrů (program Začít spolu, Montessori pedagogika, prožitkové učení, demokratické školy ad.), aplikovaných doma i v zahraničí (např. projektová výuka v rámci skandinávského vzdělávací systému).
Respekt k jedinečnosti
Respektujeme jedinečnost každého dítěte - jeho individuální schopnosti, silné a slabé stránky, tempo atd. Nechceme vychovat desítky dětí, které "zarovnáme pěkně do škatulky". Naopak chceme přispět k tomu, aby každé dítě mělo možnost být samo sebou, naplno rozvinout svůj potenciál a s radostí žít svůj život.
Partnerský přístup
Učitelé jsou spíše partnery, kouči, průvodci, než autoritami, které rozhodují, řídí, hodnotí a kontrolují.
Děti jsou (ve spolupráci s rodiči a průvodci) zapojeni do rozhodování o svém vzdělávacím procesu (objem učiva, zaměření, forma, tempo atd.).
Chuť se učit a vnitřní motivace
Věříme, že každé dítě má přirozenou touhu poznávat, objevovat, zkoumat a učit se. Snažíme se tuto chuť neudusit. Podněcujeme ji smysluplnou výukou (výuka, která je blízká světu dětí a dává jim smysl) a pestrostí aktivit.
Propojování ročníků
Děti jsou v ročnících propojeny v rámci troj- nebo dvojročí, vznikají tak věkově smíšené skupinky, které jsou přirozené a blízké běžnému životu. Děti jsou vedeny ke vzájemné spolupráci, komunikaci a učení se od druhých.
Spolupráce s rodinou dítěte
Rodiče jsou zapojeni do rozhodování o vzdělávacím procesu svého dítěte a podle svých možností a priorit se zapojují i do pomoci s chodem školy.
Celostní pedagogika
Vnímáme celou osobnost dítěte a vyváženě oslovujeme intelektuální, citovou i fyzickou složku.
Hlavní a dílčí cíle vzdělávacího programu
Umožnit žákům osvojit si strategie a motivovat je pro celoživotní učení
- vybírat si a využívat vhodné způsoby, metody a strategie pro aktivní a efektivní učení.
- využívat informační a komunikační prostředky a technologie.
- vyhledávat a třídit informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívat v procesu učení a v praktickém životě..
Podněcovat k tvořivému myšlení, logickému uvažování a ke schopnosti řešit problémy
- uvádět věci a znalosti do souvislostí a na základě toho si vytvářet komplexnější pohled na přírodní
a společenské jevy - samostatně pozorovat a experimentovat, získané výsledky porovnávat, kriticky posuzovat
a vyvozovat z nich závěry pro využití v budoucnosti. - volit vhodné způsoby řešení úkolů, sledovat vlastní pokrok při zdolávání problémů, aplikovat osvědčené postupy při řešení obdobných nebo nových úkolů a situaci.
Vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci
- formulovat a vyjadřovat své myšlenky a názory v logickém sledu, výstižně, souvisle a kultivovaně
v písemném i ústním projevu - obhajovat vlastní názor vhodnou a kultivovanou argumentací.
- naslouchat jiným a porozumět jim.
Rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých
- aktivně přispívat k diskusi, umět v diskusi obhajovat vlastní názor, ale i respektovat zkušenosti
a názory jiných. - spolupracovat ve skupině při řešení daného úkolu, podílet se na vytváření pravidel práce v týmu a na utváření příjemné atmosféry v týmu.
Připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti
- schopnost uplatňovat svá práva a plnit povinnosti.
- schopnosti hodnotit výsledky vlastní činnosti a činnosti jiných.
- řešit praktické problémy a životní situace na základě pochopení principů, jimiž se společnost řídí, znát svá práva povinnosti.
- mít sebevědomé vystupování, pozitivní představu o sobě samém, ale současně schopnosti vcítit se do situace ostatních a respektovat jejich přesvědčení nebo názory.
Vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám
- učit je žít společně s ostatními lidmi.
- vnímat kulturní i historické dědictví jako významný fenomén.
- být vnímavý k tradicím a kulturním hodnotám jiných.
Učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní i sociální zdraví a být za ně odpovědný
- dle svých možností poskytnout účinnou pomoc v situacích ohrožujících život a zdraví.
- používat bezpečně materiály, nástroje a vybavení, dodržovat dohodnutá pravidla, povinnosti
a závazky, rozhodovat se správně, zodpovědně a s ohledem na své zdraví i zdraví jiných - dle svých možností poskytnout účinnou pomoc v situacích ohrožujících život a zdraví.
Vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací
- rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě.
- schopnost chránit životní prostředí, kulturní a společenské hodnoty.
- vcítit se do situací ostatních a respektovat jejich přesvědčení nebo názory.